Do zadań i kompetencji referatu Organizacyjnego i Spraw Społecznych należy: 1) zapewnienie sprawnej organizacji pracy i prawidłowego funkcjonowania Urzędu, 2) gospodarowanie kadrami i prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu oraz kierowników wszystkich gminnych jednostek organizacyjnych , wydawanie zaświadczeń z tego zakresu, 3) koordynowanie załatwianiem skarg i wniosków obywateli oraz interpelacji i wniosków radnych, 4) kontrola wykonywania uchwał Rady i wniosków jej komisji, 5) prowadzenie i udostepnianie obywatelom zbioru przepisów prawnych, 6) czuwanie nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji, 7) prowadzenie archiwum Urzędu, 8) prowadzenie spraw socjalnych pracowników, 9) czuwanie nad zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie, 10) koordynowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników, 11) obsługa sekretariatu, sprawy kancelaryjne i techniczne związane z obsługą interesantów, 12) realizacja zadań wynikających z faktu prowadzenia placówek szkolno - wychowawczych, przedszkoli, ośrodków zdrowia, 13) realizacja zadań w zakresie upowszechniania kultury, kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku, 14) współdziałanie z różnymi jednostkami organizacyjnymi i urzędami w zakresie przeciwdziałania bezrobociu, organizowanie prac interwencyjnych, robót publicznych, szkoleń i przekwalifikowań, 15) zabezpieczenie organizacyjno - kancelaryjne zleconych gminie do przeprowadzenia referendów i wyborów, 16) stwarzanie warunków dla realizacji zadań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania nakomanii, 17) współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw, 18) wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, 19) obsługa biurowa i organizacyjna Rady, jej komisji i sołectw, 20) przygotowanie materiałów dla potrzeb organów wymienionych w pkt. 19 oraz dokumentowanie ich posiedzeń, 21) zapewnienie właściwych warunków do przeprowadzenia sesji, posiedzeń, zebrań i spotkań, 22) tworzenie warunków do prawidlowego wypełniania mandatu radnego, 23) organizacyjne i kancelaryjne zabezpieczenie wyborów sołtysów, 24) redagowanie strony Gminy Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej Gminy, 25) utrzymanie czystości i porządku w budynku Urzędu i wokół niego, 26) utrzymanie wyposażenia Urzędu w należytym stanie technicznym.