Do zadań i kompetencji referatu Spraw Obywatelskich należy: 1) prowadzenie ewidencji ludności, wydawanie decyzji o zameldowaniu i wymeldowaniu, 2) wydawanie dokumentów tożsamości, 3) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony, a w szczególności: a) wzywanie do rejestracji przedpoborowych, b) przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych, c) wzywanie do stawienia się przed komisją poborową i lekarską, d) wspóldziałanie z Wojewodą przy przeprowadzaniu poboru, e) wydawanie zaświadczeń w sprawie powszechnego obowiązku obrony, f) wydawanie decyzji uznających poborowych za jedynych żywicieli rodziny, g) ustalenie świadczenia pieniężnego żołnierzowi rezerwy dla odbycia ćwiczeń, 4) prowadzenie spraw wynikających z przepisów prawa o stowarzyszeniach, zgromadzeniach, zbiórkach publicznych, 5) realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, 6) wykonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, 7) przyjmowanie oświadczeń o: a) wstąpieniu w związek małżeński, b) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwolenia za zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu, c) stwierdzenie legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcie malżeństwa, d) wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa, e) wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa, f) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, g) uznaniu dziecka, uznaniu dziecka w wypadku grożącego niebezpieczeństwa, h) nadaniu dziecku nazwiska męża matki, i) wskazywanie kandydata na opiekuna prawnego, 8) ustanawianie pełnomocnika w sprawach o ustalenie ojcostwa i o roszczenia alimentacyjne oraz w sprawach o przysposobienie, 9) wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i rodzinnym w postępowaniu o zwolnienie od kosztów sądowych osób fizycznych, 10) powiadamianie sadu opiekuńczego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie postępowania z urzędu, 11) składanie na wezwanie sądu, urzędowo poświadczonych dokumentów w celu odtworzenia akt sądowych, 12) przyjmowanie pism sądowych i prokuratorskich w wypadku niemożności doręczenia ich adresatowi w jego miejscu zamieszkania, wywieszenie w lokalu urzędu ogłoszenia o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu nie jest znane. 2. W ramach Referatu funkcjonuje Urząd Stanu Cywilnego z kierownikiem i zastępcą kierownika.