Do zadań i kompetencji referatu Finansowo - Budżetowego należy: 1) opracowywanie projektu budżetu oraz czuwanie nad realizacją budżetu Gminy, 2) obsługa budżetu Gminy, 3) opracowywanie sprawozdań i informacji z wykonania budżetu Gminy, 4) wymiar i pobór podatków oraz opłat należnych Gminie w oparciu o przepisy prawa, 5) kontrola gospodarki finansowej gminnych jednostek organizacyjnych i administracyjnych oraz sołectw, 6) wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym oraz o stanie realizacji obowiazku podatkowego, 7) wydawanie zaświadczeń uprawniających do nabycia bonów paliwowych, 8) prowadzenie gospodarki funduszem płac Urzędu, 9) współdziałanie z urzędami skarbowymi i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie realizowania obowiązków ustawowych, 10) egzekwowanie należności finansowych Gminy, 11) obsługa finansowa zadań zleconych Gminie do realizacji oraz wynikających z zawartych umów i porozumień, 12) obsługa finansowa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, 13) współpraca z ubezpieczycielami w zakresie ubezpieczeń osobowych pracowników, mienia komunalnego oraz innych rodzajów ubezpieczeń, 14) prowadzenie ksiąg inwentarzonych majątku Urzędu, 15) obsługa kasowa, 16) egzekucja należności z tytułu zaległych podatków i opłat.