Zadania i kompetencje Sekretarza: 1) wykonuje w imieniu Wójta funkcję kierownika administracyjnego Urzędu: a) opracowuje projekty: regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Urzędu oraz przedstawia propozycje ich uaktualnień i zmian, b) dokonuje podziału zadań i kompetencji między kierowników poszczególnych referatów i samodzielne stanowiska pracy, c) sprawuje nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie, d) nadzoruje czas pracy pracowników samorządowych, e) informuje Wójta o konieczności dokonania zmian personalnych, f) rozstrzyga spory kompetencyjne między pracownikami, referatami i samodzielnymi stanowiskami pracy, g) prowadzi gospodarkę etatami w Urzędzie, h) nadzoruje prawidłowość prowadzenia spraw osobowych kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu, i) planuje koszty utrzymania Urzędu i rozlicza się z wydatków przewidzianych na ten cel w budżecie Gminy (dysponuje środkami na ten cel), j) odpowiada za właściwe wydawanie pieniędzy na materiały biurowe i wyposażenia Urzędu w sprzęt i urządzenia techniki biurowej, k) dba o wygląd budynku Urzędu i jego otoczenia, l) dokonuje rozdziału korepondencji wpływającej do Urzędu, ł) wykonuje obowiązki w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa przez Wójta, 2) pełni stały nadzór nad funkcjonowaniem Urzędu, 3) współpracuje z Radą i jest odpowiedzialny za właściwe przygotowanie materiałów pod obrady Rady i jej komisji, 4) współpracuje z sołectwami i zapewnia udział przedstawiciela Wójta na zebraniu wiejskim, 5) nadzoruje kompletowanie dokumentacji z prac Rady i Wójta, 6) organizuje bibliotekę Urzędu i dba o stałe uzupełnianie jej zbiorów, w tym zbiorów dzienników urzędowych, 7) koordynuje działania promujące Gminę oraz wspierające i upowszechniające ideę samorządową, 8) przedstawia Wójtowi propozycje powierzenia określonych czynności pracownikom, a w szczególności tych, których konieczność wykonania nastąpi w czasie przyszłym, 9) przyjmuje ustne oświadczenie woli spadkobierców, 10) poświadcza własnoręczność podpisu na pismach i oświadczeniach obywateli, 11) potwierdza zgodność pism, dokumentów, opracowań z oryginałem, 12) prowadzi sprawy Gminy powierzone przez Wójta, 13) kieruje referatem Organizacyjnym i Spraw Społecznych, 14) sprawuje nadzór nad działalnością referatu Spraw Obywatelskich.