Urząd Gminy Sędziejowice
Artykuł archiwalny
2011-06-29 11:13:16
Nowy formularz CEIDG-1 w miejsce dotychczasowego formularza EDG-1
Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Informacji o
Działalności Gospodarczej będzie mógł być złożony w wybranym przez
przedsiębiorcę urzędzie gminy: osobiście albo wysłany listem poleconym. W
takiej sytuacji organ gminy ma weryfikować treść wniosku pod względem formalnym
i potwierdzać za pokwitowaniem przyjęcie wniosku.
Organy ewidencyjne obowiązane są do przeniesienia danych przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorców, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej, zawartych w dotychczasowej ewidencji, do nowego systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) do 31 grudnia 2011 r. Dotyczy to również danych zgromadzonych w ewidencjach prowadzonych przez gminy i podlegających wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Po upływie terminu, o którym mowa, dotychczasowe ewidencje działalności gospodarczej prowadzone w gminach podlegają archiwizacji, a organy gmin pozostają właściwe w zakresie spraw ewidencyjnych przedsiębiorców, którzy zakończyli wykonywanie działalności gospodarczej przed 1 lipca 2011 r.
Od 7 marca tego roku zacznie obowiązywać większość przepisów ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 18, poz. 97).
CEIDG prowadzić będzie w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki. Zadaniem CEIDG jest:
ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;
umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;
umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.
Przekazywanie danych oraz informacji do, a także z CEIDG odbywać się będzie za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Wnioski o wpis do CEIDG, informacje i inne dane przekazywane będą do CEIDG za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej. Wpis do CEIDG będzie dokonywany na wniosek, chyba że przepis szczególny przewiduje wpis z urzędu.
Organ gminy ma weryfikować treść wniosku pod względem formalnym i potwierdzać wnioskodawcy, za pokwitowaniem, przyjęcie wniosku. Organ gminy ma przekształcać wniosek w formę elektroniczną i przesyła do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od jego otrzymania. Wniosek w wersji papierowej i elektronicznej oraz dokumentacja z nim związana podlegać ma archiwizacji przez okres dziesięciu lat od dokonania wpisu. Archiwizacji dokonywać będą, odpowiednio, organy gmin i minister gospodarki.
Organy ewidencyjne obowiązane są do przeniesienia danych przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorców, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej, zawartych w dotychczasowej ewidencji, do nowego systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) do 31 grudnia 2011 r. Dotyczy to również danych zgromadzonych w ewidencjach prowadzonych przez gminy i podlegających wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Po upływie terminu, o którym mowa, dotychczasowe ewidencje działalności gospodarczej prowadzone w gminach podlegają archiwizacji, a organy gmin pozostają właściwe w zakresie spraw ewidencyjnych przedsiębiorców, którzy zakończyli wykonywanie działalności gospodarczej przed 1 lipca 2011 r.
Od 7 marca tego roku zacznie obowiązywać większość przepisów ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 18, poz. 97).
CEIDG prowadzić będzie w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki. Zadaniem CEIDG jest:
ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;
umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;
umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.
Przekazywanie danych oraz informacji do, a także z CEIDG odbywać się będzie za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Wnioski o wpis do CEIDG, informacje i inne dane przekazywane będą do CEIDG za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej. Wpis do CEIDG będzie dokonywany na wniosek, chyba że przepis szczególny przewiduje wpis z urzędu.
Organ gminy ma weryfikować treść wniosku pod względem formalnym i potwierdzać wnioskodawcy, za pokwitowaniem, przyjęcie wniosku. Organ gminy ma przekształcać wniosek w formę elektroniczną i przesyła do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od jego otrzymania. Wniosek w wersji papierowej i elektronicznej oraz dokumentacja z nim związana podlegać ma archiwizacji przez okres dziesięciu lat od dokonania wpisu. Archiwizacji dokonywać będą, odpowiednio, organy gmin i minister gospodarki.
Wpisowi do CEIDG podlegać będą
następujące dane:
Wniosek o wpis do CEIDG będzie można złożyć:
1) za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej CEIDG. System teleinformatyczny CEIDG prześle potwierdzenie złożenia wniosku na podany przez przedsiębiorcę adres poczty elektronicznej albo, jeśli wniosek okaże się niepoprawny, informację o przyczynach nieprawidłowości wniosku.
2) W wybranym urzędzie gminy
a) Osobiście (z własnoręcznym podpisem)
b) poprzez wysłanie listem poleconym (własnoręczność podpisu potwierdzona notarialnie)
W przypadku złożenia wniosku o wpis w urzędzie gminy weryfikacja jego treści pod względem formalnym, jak również potwierdzenie przyjęcia leży po stronie urzędu gminy. Tam też wniosek zostanie przekształcony na formę elektroniczną i przesłany do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od jego otrzymania.
Następnie CEIDG prześle odpowiednie dane zawarte we wniosku o wpis odpowiednio do: wskazanego przez przedsiebiorcę naczelnika urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego ubezpieczenia Społecznego - wraz z informacją o dokonaniu wpisu do CEIDG.
Wnioski o wpis do CEIDG będą wolne od opłat.
- firma przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada
- numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada
- numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada
- informacja o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy
- oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony; dane te są zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju
- adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile takie posiada
- data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej
- określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD)
- informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej
- informacje o umowie spółki cywilnej, jeżeli taka została zawarta
- dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił ogólnego pełnomocnictwa
- informacja o zawieszeniu i wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej
- informacja o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych oraz o ustanowieniu kuratora
- informacja o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu, o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika, zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika i zakończeniu tego postępowania
- informacja o wszczęciu postępowania naprawczego
- informacja o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonej we wpisie do CEIDG.
Wniosek o wpis do CEIDG będzie można złożyć:
1) za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej CEIDG. System teleinformatyczny CEIDG prześle potwierdzenie złożenia wniosku na podany przez przedsiębiorcę adres poczty elektronicznej albo, jeśli wniosek okaże się niepoprawny, informację o przyczynach nieprawidłowości wniosku.
2) W wybranym urzędzie gminy
a) Osobiście (z własnoręcznym podpisem)
b) poprzez wysłanie listem poleconym (własnoręczność podpisu potwierdzona notarialnie)
W przypadku złożenia wniosku o wpis w urzędzie gminy weryfikacja jego treści pod względem formalnym, jak również potwierdzenie przyjęcia leży po stronie urzędu gminy. Tam też wniosek zostanie przekształcony na formę elektroniczną i przesłany do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od jego otrzymania.
Następnie CEIDG prześle odpowiednie dane zawarte we wniosku o wpis odpowiednio do: wskazanego przez przedsiebiorcę naczelnika urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego ubezpieczenia Społecznego - wraz z informacją o dokonaniu wpisu do CEIDG.
Wnioski o wpis do CEIDG będą wolne od opłat.
Dostęp do danych CEIDG
Dane i informacje udostępniane przez CEIDG będą
jawne. Każdy będzie miał prawo dostępu do danych i informacji udostępnianych
przez CEIDG. CEIDG udostępni dane i informacje o przedsiębiorcach będących osobami
fizycznymi z wyjątkiem tzw. danych wrażliwych (PESEL oraz adres zamieszkania, o
ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej).
Obecnie dane nie są scentralizowane. Dostęp do danych przedsiębiorcy jest możliwy poprzez urząd gminy, w którym dokonano rejestracji przedsiębiorcy. W ramach procesu centralizacji urzędy gmin przekażą dane przedsiębiorców wykonujących działalność oraz tych, którzy zawiesili działalność gospodarczą, zawarte w dotychczasowych ewidencjach, za pośrednictwem stworzonej do tego celu aplikacji SAGED. Określone zostaną również szczegółowe zasady dostępu do CEIDG.
Obecnie dane nie są scentralizowane. Dostęp do danych przedsiębiorcy jest możliwy poprzez urząd gminy, w którym dokonano rejestracji przedsiębiorcy. W ramach procesu centralizacji urzędy gmin przekażą dane przedsiębiorców wykonujących działalność oraz tych, którzy zawiesili działalność gospodarczą, zawarte w dotychczasowych ewidencjach, za pośrednictwem stworzonej do tego celu aplikacji SAGED. Określone zostaną również szczegółowe zasady dostępu do CEIDG.
Informacje o artykule
Autor: | Agnieszka Kowalska |
---|---|
Zredagował(a): | Dariusz Matuszkiewicz |
Data powstania: | 29.06.2011 11:13 |
Data ostatniej modyfikacji: | 12.01.2015 11:23 |
Liczba wyświetleń: | 4325 |
Artykuły archiwalne
Lp. | Tytuł | Data modyfikacji | Zredagował |
---|
Urząd Gminy Sędziejowice